ŠKOLNÍ PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ
Cíle ŠPP:
pomoc žákům školy
s prevencí školní neúspěšnosti a ve vyhýbání se sociálně-patologickým jevům
v náročné životní situaci, životní krizi
při problémech s učením
při problémech s chováním
při problémech se spolužáky
se zvládáním sociálně-patologických jevů
s volbou povolání a studijního oboru (kariérové poradenství a vzdělávání)
při uplatňování jejich nadání
s identifikací specifických poruch učení
pomoc rodičům našich žáků
při řešení problematických situací spojených s jednáním a chováním jejich dětí ve škole
s volbou vhodné profesní orientace pro jejich dítě
s řešením stížností na práci školy
při řešení problémů s učením
při řešení problémů se spolužáky
při kontaktování a spolupráci s dalšími poradenskými pracovišti
pomoc učitelům
konzultace o postupech a pomoc při intervenci sociálně-patologických jevů
s metodikou a diagnostikou při práci s SPU a dalšími problémy žáků
se vztahy mezi učiteli
se vztahy k žákům
týmová spolupráce
podpora komunikace a spolupráce mezi jednotlivými členy ŠPP
podpora komunikace a spolupráce v rámci pedagogického sboru
informování veřejnosti
konzultace nejen pro současné žáky a jejich rodiče, ale také pro žáky a rodiče našich absolventů
přednášková a osvětová činnost pro širší veřejnost
Personální zajištění
a) pracovníci školního poradenského pracoviště (ŠPP)
Mgr. L. Plechatá – výchovný poradce a kariérový poradce
Čtvrtek 10.00 - 11.00, dále po telefonické domluvě
Mgr. L. Provazníková Marková – školní metodik prevence
Od pondělí do pátku na základě telefonické domluvy
Mgr. P. Medková – školní speciální pedagog
Od pondělí do pátku na základě telefonické domluvyMgr. P. Řezníček – koordinátor inkluze, školní speciální pedagog
Od pondělí do pátku na základě telefonické domluvy
b) další pracovníci, kteří se podílejí na poradenských službách a vytvářejí konzultační tým pro poskytování služeb ve škole
třídní učitel
učitel - metodik pro přípravu školního vzdělávacího programu (úprava učiva pro nadané žáky)
učitel/é vzdělávací oblasti Výchova k volbě povolání (ZŠ), případně další pedagogové, zejména učitelé výchov
Stručné rozdělení úkolů pro práci ŠPP
Výchovný poradce
analýza školní zdatnosti
analýza a pomoc při problémech s učením, chováním (zahrnuje – motivace, pozornost, SPU, ADHD, hyperaktivita atp.)
práce s nadanými žáky
informace o metodách poradenské diagnostiky a intervence, o poradenských zařízeních
Kariérový poradce
kariérové poradenství – diagnostika a poradenství – zájmové dotazníky, individuální šetření, práce s rodiči, spolupráce s IPS
kariérové vzdělávání
informace o kariérovém poradenství a o poradenských zařízeních
Školní metodik prevence
minimální preventivní program školy – záškoláctví, odmítání školy, závislosti, CAN, poruchy příjmu potravy, menšiny, šikana
metodické postupy pro prevenci sociálně-patologických jevů
informace o regionálních poradnách a dalších institucí (a jejich seznam s kontakty)
monitorování klimatu školy ve spolupráci s třídními učiteli (sociometrická měření)
Koordinátor inkluze
koordinace PO
administrace inkluze
podpora dětí a žáků
metodická podpora pedagogů a ostatních pracovníků v rámci inkluzivního vzdělávání
rozvoj inkluzivního prostředí
studium týkající se inkluzivního vzdělávání
řízení inkluze
Školní speciální pedagog
depistážní činnost
konzultační, metodické, diagnostické činnosti
podpora dětí a žáků
rozvoj inkluzivního prostředí
vedení předmětu speciálně pedagogické péče
Konzultační hodiny
Pravidla poskytování konzultace:
žáci, kteří chtějí využít konzultační hodiny během vyučování, se musí předem domluvit s pracovníkem ŠPP
rodiče mohou přijít, raději po telefonické domluvě, na kterékoli konzultační hodiny
bývalí žáci a jejich rodiče (veřejnost) mohou přijít po telefonickém objednání na kterékoli konzultační hodiny
učitelé mohou přijít kdykoli na kterékoli konzultační hodiny, pokud nevykonávají jinou práci
po předchozí telefonické domluvě je možné poskytnout konzultaci i mimo konzultační hodiny (ráno i odpoledne)
Pracovní náplň pracovníků ŠPP
Výchovný poradce
výchovný poradce je odpovědný řediteli školy
Metodická a informační činnost
usměrňuje diagnostickou činnost třídních učitelů a poskytuje jim metodickou pomoc
uskutečňuje vlastní diagnostickou činnost u ohrožených žáků (žáci s výchovnými problémy, žáci s problémy s učením, žáci s poruchami pozornosti a motivace, žáci s podezřením na SPU, ADHD, hyperaktivitu atp.)
podává návrhy a doporučení týkající se výchovy, prevence a nápravy problémů
vede databázi dostupných poradenských zařízení, která obsahuje stručný popis a kontakt na dané poradenské zařízení
informuje rodiče a učitele o činnosti školského poradenského pracoviště, o poradenských zařízeních, o možnostech využití jejich odborných služeb
pomáhá zprostředkovat služby poradenských zařízení
sleduje změny v právních předpisech týkajících se problematiky poradenství ve škole a v případě nutnosti s nimi seznamuje ostatní pedagogické pracovníky
vzdělává se v oblasti nových a alternativních výchovných trendů, informuje o nich v rámci přednášek pro veřejnost
spolupracuje s rodiči a žáky při řešení problémů s učením a chováním žáků školy
pomáhá při analýze školní zralosti a zdatnosti
Žáci s problémy s učením a chováním
pomáhá třídním učitelům při vyhledávání a sledování žáků s problémy
pomáhá učitelům při shromažďování podkladů pro psychologická a speciální pedagogická vyšetření
zkoumá možnosti odkladu školní docházky, přeřazení žáka do jiného typu školy a užití slovního hodnocení
podává návrhy na vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně a ve speciálním pedagogickém centru pro žáky s vývojovými a specifickými poruchami učení a chování, na žáky se smyslovým, tělesným nebo mentálním postižením a pro žáky s dalšími problémy souvisejícími se školní docházkou
podílí se na zpracování a schválení individuálního vzdělávacího programu a další dokumentace pro žáky se SVP
organizuje skupinové i individuální krátkodobé intervenční a preventivní programy
Další specifické oblasti
ve spolupráci s třídními učiteli sleduje žáky nadané a talentované, navrhuje a diskutuje o postupu při práci s těmito žáky
pomáhá při řešení konfliktů (rodiče x učitel, učitel x žák, žák x žák, atp.)
spolupracuje se školním metodikem prevence
spolu s vedením školy a dalšími pracovníky ŠPP zajišťuje spolupráci s orgány státní správy, s orgány péče o dítě, sociálním kurátorem, sociálně právní komisí na ochranu dítěte, s Policií ČR, krizovým centrem a dalšími vhodnými regionálními a národními orgány a poradenskými zařízeními
Školní metodik prevence
školní metodik prevence je odpovědný řediteli školy
Metodická a informační činnost
usměrňuje diagnostickou činnost třídních učitelů a poskytuje jim metodickou pomoc zaměřenou na projevy a předcházení sociálně-patologických jevů, práci s menšinami a monitorování a usměrňování klimatu školy
uskutečňuje vlastní diagnostickou činnost u ohrožených žáků (žáci s výchovnými problémy, žáci s problémy s učením, žáci ohrožení sociálně-patologickými jevy a žáci z menšinového prostředí)
podává návrhy a doporučení týkající se výchovy, prevence a nápravy problémů
vede databázi dostupných poradenských zařízení a dalších institucí (zejména orgánů státní správy), která obsahuje stručný popis a kontakt na danou instituci
informuje rodiče a učitele o činnosti školního metodika prevence, o poradenských zařízeních a dalších institucích, o možnostech využití jejich odborných služeb
jedná s poradenskými zařízeními a orgány státní správy
sleduje změny v právních předpisech týkajících se problematiky poradenství ve škole a v případě nutnosti s nimi seznamuje ostatní pedagogické pracovníky
vzdělává se v nových trendech v oblasti výzkumu a prevence sociálně-patologických jevů, informuje o nich v rámci vnitřních školení a přednášek pro veřejnost
spolupracuje s rodiči a žáky při řešení problémů s učením a chováním žáků školy – zejména těch, které jsou důsledkem sociálně-patologických jevů ve škole i v rodině, nebo jako důsledek střetu různých kultur
Prevence problémů žáků s chováním a učením, minimální preventivní program
ve spolupráci s pracovníky ŠPP, ředitelem a učiteli vytváří, obhajuje a uskutečňuje minimální preventivní program – včetně jeho akreditace a grantového řízení
minimální preventivní program obsahuje zejména postupy při výskytu záškoláctví, odmítání školy, závislosti, syndromu CAN, poruchy příjmu potravy, práci s menšinami a šikanou
pomáhá třídním učitelům při vyhledávání a sledování žáků s projevy sociálně-patologických jevů
pomáhá učitelům při shromažďování podkladů pro psychologická a speciální pedagogická vyšetření
ve spolupráci s pracovníky ŠPP a vedení školy podává návrhy na vyšetření ve vhodném typu poradny a podává návrhy na využití služeb orgánů státní správy (s orgány péče o dítě, sociálním kurátorem, sociálně právní komisí na ochranu dítěte, s Policií ČR, krizovým centrem)
projednává s rodiči vhodnost vyšetření v navrženém typu poradny
ve spolupráci s výchovným poradcem se podílí na zpracování a schválení individuálního vzdělávacího programu a další dokumentace pro žáky s různými specifickými problémy
organizuje skupinové i individuální krátkodobé intervenční a preventivní programy
ve spolupráci s třídními učiteli monitoruje klima školy, navrhuje a uskutečňuje kroky k jeho zlepšení
Další specifické oblasti
ve spolupráci s třídními učiteli sleduje a pomáhá žákům z odlišného kulturního prostředí, pomáhá se zaváděním multikulturní výchovy do výuky
pomáhá při řešení konfliktů (rodiče x učitel, učitel x žák, žák x žák, atp.)
spolupracuje s výchovným poradcem
zná a vytváří metodické postupy pro prevenci sociálně-patologických jevů a krátkodobou intervenci v případě jejich výskytu
Kariérový poradce
kariérový poradce je odpovědný zástupci ředitele školy
Metodická a informační činnost
usměrňuje diagnostickou činnost učitelů předmětů volba povolání, občanská a pracovní výchova a poskytuje jim metodickou pomoc v oblastech souvisejících s kariérovým poradenstvím
uskutečňuje vlastní diagnostickou činnost u vycházejících žáků a zájemců z řad žáků nižších ročníků
vede databázi dostupných poradenských zařízení a dalších zdrojů umožňujících uvědomělou volbu dalšího vzdělávání, která obsahuje stručný popis a kontakt na dané poradenské zařízení a zdroje
informuje rodiče a učitele o činnosti školského poradenského pracoviště, o poradenských zařízeních, o možnostech využití jejich odborných služeb
pomáhá zprostředkovat služby poradenských zařízení
sleduje změny v právních předpisech týkajících se problematiky poradenství ve škole a v případě nutnosti s nimi seznamuje ostatní pedagogické pracovníky
vzdělává se v trendech v kariérovém poradenství a v zaměstnanostní struktuře, informuje o nich v rámci přednášek pro veřejnost
spolupracuje s rodiči a žáky při řešení problémů s volbou povolání žáků školy
Volba povolání
poskytuje poradenskou činnost pro rodiče, žáky a učitele při důležitých kariérových rozhodnutích
zjišťuje zájem žáků o studium na středních školách, středních odborných učilištích, gymnáziích, víceletých gymnáziích, spolupracuje s třídními učiteli a vyučujícími volby povolání, občanské a pracovní výchovy
shromažďuje nabídky studia na SŠ, G, SOU a další informace studiu na různých typech škol, zajišťuje styk se zástupci SŠ, spolupracuje s Úřadem práce, a s dalšími poradenskými pracovišti (zejména s PPP)
zodpovídá za správné vyplnění a včasné odeslání přihlášek a výstupního hodnocení žáků k dalšímu studiu
zpracovává přehled o úspěšnosti žáků v přijímacím řízení v 1. a 2. kole přijímacího řízení
poskytuje rodičům a žákům informace při odvolacím řízení
organizace informačních aktivit pro žáky a rodiče - přednášky a besedy, exkurze, náborové akce zástupců škol, burzy studijních a učebních oborů
Koordinátor inkluze
Koordinace PO
koordinace a pomoc se sestavením IVP pro děti s potřebou PO, pomoc a koordinace poskytování PO dětem a žákům
Administrace inkluze
administrace veškeré dokumentaci k inkluzivnímu vzdělávání, vedení agendy dětí a žáků se SVP,
Podpora dětí a žáků
sestavení týmu podpory (školní asistent, učitel, spolužáci, specialisté), spolupráce s rodiči, učiteli, spolužáky, specialisty s ohledem na podporu dítěte s potřebou PO, práce s dětmi a žáky, práce s kolektivem třídy, pomoc se sociálním začleňováním a vytvářením příznivého klimatu ve třídě
Metodická podpora
podpora pedagogů a ostatních pracovníků ve vzdělávání s ohledem na inkluzivní vzdělávání, konzultace pro pedagogy a další pracovníky, poskytování metodické podpory, sběr materiálů a témat pro ostatní pedagogy, informování o možnostech inkluzivního vzdělávání, přenos informací z vnějších kruhů směrem k ostatním pedagogům
Rozvoj inkluzivního prostředí
vyhledávání finančních zdrojů pro inkluzivní vzdělávání, dohled na přístupnost školy, zajištění otevřenosti a přístupnosti školy směrem k rodičům, dětem a žákům, přenos osvědčených postupů do prostředí školy, aplikace nových metod podporujících inkluzivní vzdělávání do prostředí školy
Studium
monitoring legislativy týkající se inkluzivního vzdělávání, studium legislativy k inkluzivnímu vzdělávání, studium podkladů k projektu, studium inkluzivních opatření, studium možností inkluzivního vzdělávání a jejich aplikace do prostředí školy, účastna na vzdělávacích aktivitách týkajících se inkluzivního vzdělávání
Řízení inkluze
porady školního poradenského pracoviště, spolupráce s pedagogy, školním psychologem, metodikem prevence kriminality a výchovným poradce, spolupráce se školními asistenty, vedení asistentů
Školní speciální pedagog
Depistážní činnosti
Vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich zařazení do speciálně pedagogické péče.
Diagnostické a intervenční činnosti
Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka (shromažďování údajů o žákovi, včetně anamnézy osobní a rodinné), analýza získaných údajů a jejich vyhodnocení.
Vytyčení hlavních problémů žáka, stanovení individuálního plánu podpory v rámci školy a mimo ni (druh, rozsah, frekvence, trvání intervenčních činností).
Realizace intervenčních činností, tj.:
Provádění, event. zajištění krátkodobé i dlouhodobé individuální práce se žákem (speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, činnosti reedukační, kompenzační, stimulační).
Provádění, event. zajištění speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, činností reedukačních, kompenzačních, stimulačních se skupinou žáků.
Participace na vytvoření individuálního vzdělávacího plánu (v kooperaci s třídním učitelem, koordinátorem inkluze, s vedením školy, se zákonnými zástupci žáka, se žákem a s ostatními členy ŠPP).
Průběžné vyhodnocování účinnosti navržených opatření, dle potřeby navržení a realizace úprav.
Speciálně pedagogické poradenské intervence a služby pro žáky, zákonné zástupce a pedagogy školy.
Konzultace s pracovníky specializovaných poradenských a dalších pracovišť.
Metodické a koordinační činnosti
Příprava a průběžná úprava podmínek pro integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole
Spolupráce s ostatními členy v rámci ŠPP ve prospěch žáka se speciálními vzdělávacími potřebami.
Participace na vytváření vzdělávacích plánů a programů školy s cílem rozšíření služeb a zkvalitnění péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
Metodické činnosti pro pedagogy školy – specifika výuky a možnosti žáků dle druhu a stupně zdravotního postižení, návrhy metod a forem práce se žáky – jejich zavádění do výuky, instruktáže využívání speciálních pomůcek a didaktických materiálů.
KARIÉROVÝ A VÝCHOVNÝ PORADCE
SPECIÁLNÍ PEDAGOG
žádné novinky
METODIK PREVENCE
žádné novinky