ŠKOLNÍ PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ

ŠKOLNÍ PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ

Poradenské pracoviště na naší škole funguje z potřeb, které má škola i současná společnost. Město Děčín a okolí školy má své specifické problémy, kterým je třeba předcházet. Pracovníci ŠPP jsou zde pro každého – žáka, rodiče i učitele, aby pomohli, případně navedli tam, kde se účinná pomoc nachází.

Cíle ŠPP:

  • pomoc žákům školy

    • s prevencí školní neúspěšnosti a ve vyhýbání se sociálně-patologickým jevům

    • v náročné životní situaci, životní krizi

    • při problémech s učením

    • při problémech s chováním

    • při problémech se spolužáky

    • se zvládáním sociálně-patologických jevů

    • s volbou povolání a studijního oboru (kariérové poradenství a vzdělávání)

    • při uplatňování jejich nadání

    • s identifikací specifických poruch učení

  • pomoc rodičům našich žáků

    • při řešení problematických situací spojených s jednáním a chováním jejich dětí ve škole

    • s volbou vhodné profesní orientace pro jejich dítě

    • s řešením stížností na práci školy

    • při řešení problémů s učením

    • při řešení problémů se spolužáky

    • při kontaktování a spolupráci s dalšími poradenskými pracovišti

  • pomoc učitelům

    • konzultace o postupech a pomoc při intervenci sociálně-patologických jevů

    • s metodikou a diagnostikou při práci s SPU a dalšími problémy žáků

    • se vztahy mezi učiteli

    • se vztahy k žákům

  • týmová spolupráce

    • podpora komunikace a spolupráce mezi jednotlivými členy ŠPP

    • podpora komunikace a spolupráce v rámci pedagogického sboru

  • informování veřejnosti

    • konzultace nejen pro současné žáky a jejich rodiče, ale také pro žáky a rodiče našich absolventů

    • přednášková a osvětová činnost pro širší veřejnost

Personální zajištění

a) pracovníci školního poradenského pracoviště (ŠPP)


  • Mgr. L. Plechatá – výchovný poradce a kariérový poradce
    Čtvrtek 10.00 - 11.00, dále po telefonické domluvě


  • Mgr. L. Provazníková Marková – školní metodik prevence
    Od pondělí do pátku na základě telefonické domluvy


  • Mgr. P. Medková – školní speciální pedagog
    Od pondělí do pátku na základě telefonické domluvy

  • Mgr. P. Řezníček – koordinátor inkluze, školní speciální pedagog

Od pondělí do pátku na základě telefonické domluvy


b) další pracovníci, kteří se podílejí na poradenských službách a vytvářejí konzultační tým pro poskytování služeb ve škole

  • třídní učitel

  • učitel - metodik pro přípravu školního vzdělávacího programu (úprava učiva pro nadané žáky)

  • učitel/é vzdělávací oblasti Výchova k volbě povolání (ZŠ), případně další pedagogové, zejména učitelé výchov

Stručné rozdělení úkolů pro práci ŠPP


Výchovný poradce


  • analýza školní zdatnosti

  • analýza a pomoc při problémech s učením, chováním (zahrnuje – motivace, pozornost, SPU, ADHD, hyperaktivita atp.)

  • práce s nadanými žáky

  • informace o metodách poradenské diagnostiky a intervence, o poradenských zařízeních


Kariérový poradce


  • kariérové poradenství – diagnostika a poradenství – zájmové dotazníky, individuální šetření, práce s rodiči, spolupráce s IPS

  • kariérové vzdělávání

  • informace o kariérovém poradenství a o poradenských zařízeních


Školní metodik prevence


  • minimální preventivní program školy – záškoláctví, odmítání školy, závislosti, CAN, poruchy příjmu potravy, menšiny, šikana

  • metodické postupy pro prevenci sociálně-patologických jevů

  • informace o regionálních poradnách a dalších institucí (a jejich seznam s kontakty)

  • monitorování klimatu školy ve spolupráci s třídními učiteli (sociometrická měření)


Koordinátor inkluze


  • koordinace PO

  • administrace inkluze

  • podpora dětí a žáků

  • metodická podpora pedagogů a ostatních pracovníků v rámci inkluzivního vzdělávání

  • rozvoj inkluzivního prostředí

  • studium týkající se inkluzivního vzdělávání

  • řízení inkluze


Školní speciální pedagog


  • depistážní činnost

  • konzultační, metodické, diagnostické činnosti

  • podpora dětí a žáků

  • rozvoj inkluzivního prostředí

  • vedení předmětu speciálně pedagogické péče


Konzultační hodiny


Pravidla poskytování konzultace:

  • žáci, kteří chtějí využít konzultační hodiny během vyučování, se musí předem domluvit s pracovníkem ŠPP

  • rodiče mohou přijít, raději po telefonické domluvě, na kterékoli konzultační hodiny

  • bývalí žáci a jejich rodiče (veřejnost) mohou přijít po telefonickém objednání na kterékoli konzultační hodiny

  • učitelé mohou přijít kdykoli na kterékoli konzultační hodiny, pokud nevykonávají jinou práci

  • po předchozí telefonické domluvě je možné poskytnout konzultaci i mimo konzultační hodiny (ráno i odpoledne)


Pracovní náplň pracovníků ŠPP


Výchovný poradce


  • výchovný poradce je odpovědný řediteli školy

  • Metodická a informační činnost

    • usměrňuje diagnostickou činnost třídních učitelů a poskytuje jim metodickou pomoc

    • uskutečňuje vlastní diagnostickou činnost u ohrožených žáků (žáci s výchovnými problémy, žáci s problémy s učením, žáci s poruchami pozornosti a motivace, žáci s podezřením na SPU, ADHD, hyperaktivitu atp.)

    • podává návrhy a doporučení týkající se výchovy, prevence a nápravy problémů

    • vede databázi dostupných poradenských zařízení, která obsahuje stručný popis a kontakt na dané poradenské zařízení

    • informuje rodiče a učitele o činnosti školského poradenského pracoviště, o poradenských zařízeních, o možnostech využití jejich odborných služeb

    • pomáhá zprostředkovat služby poradenských zařízení

    • sleduje změny v právních předpisech týkajících se problematiky poradenství ve škole a v případě nutnosti s nimi seznamuje ostatní pedagogické pracovníky

    • vzdělává se v oblasti nových a alternativních výchovných trendů, informuje o nich v rámci přednášek pro veřejnost

    • spolupracuje s rodiči a žáky při řešení problémů s učením a chováním žáků školy

    • pomáhá při analýze školní zralosti a zdatnosti


  • Žáci s problémy s učením a chováním

    • pomáhá třídním učitelům při vyhledávání a sledování žáků s problémy

    • pomáhá učitelům při shromažďování podkladů pro psychologická a speciální pedagogická vyšetření

    • zkoumá možnosti odkladu školní docházky, přeřazení žáka do jiného typu školy a užití slovního hodnocení

    • podává návrhy na vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně a ve speciálním pedagogickém centru pro žáky s vývojovými a specifickými poruchami učení a chování, na žáky se smyslovým, tělesným nebo mentálním postižením a pro žáky s dalšími problémy souvisejícími se školní docházkou

    • podílí se na zpracování a schválení individuálního vzdělávacího programu a další dokumentace pro žáky se SVP

    • organizuje skupinové i individuální krátkodobé intervenční a preventivní programy


  • Další specifické oblasti

    • ve spolupráci s třídními učiteli sleduje žáky nadané a talentované, navrhuje a diskutuje o postupu při práci s těmito žáky

    • pomáhá při řešení konfliktů (rodiče x učitel, učitel x žák, žák x žák, atp.)

    • spolupracuje se školním metodikem prevence

    • spolu s vedením školy a dalšími pracovníky ŠPP zajišťuje spolupráci s orgány státní správy, s orgány péče o dítě, sociálním kurátorem, sociálně právní komisí na ochranu dítěte, s Policií ČR, krizovým centrem a dalšími vhodnými regionálními a národními orgány a poradenskými zařízeními


Školní metodik prevence


  • školní metodik prevence je odpovědný řediteli školy

  • Metodická a informační činnost

    • usměrňuje diagnostickou činnost třídních učitelů a poskytuje jim metodickou pomoc zaměřenou na projevy a předcházení sociálně-patologických jevů, práci s menšinami a monitorování a usměrňování klimatu školy

    • uskutečňuje vlastní diagnostickou činnost u ohrožených žáků (žáci s výchovnými problémy, žáci s problémy s učením, žáci ohrožení sociálně-patologickými jevy a žáci z menšinového prostředí)

    • podává návrhy a doporučení týkající se výchovy, prevence a nápravy problémů

    • vede databázi dostupných poradenských zařízení a dalších institucí (zejména orgánů státní správy), která obsahuje stručný popis a kontakt na danou instituci

    • informuje rodiče a učitele o činnosti školního metodika prevence, o poradenských zařízeních a dalších institucích, o možnostech využití jejich odborných služeb

    • jedná s poradenskými zařízeními a orgány státní správy

    • sleduje změny v právních předpisech týkajících se problematiky poradenství ve škole a v případě nutnosti s nimi seznamuje ostatní pedagogické pracovníky

    • vzdělává se v nových trendech v oblasti výzkumu a prevence sociálně-patologických jevů, informuje o nich v rámci vnitřních školení a přednášek pro veřejnost

    • spolupracuje s rodiči a žáky při řešení problémů s učením a chováním žáků školy – zejména těch, které jsou důsledkem sociálně-patologických jevů ve škole i v rodině, nebo jako důsledek střetu různých kultur


  • Prevence problémů žáků s chováním a učením, minimální preventivní program

    • ve spolupráci s pracovníky ŠPP, ředitelem a učiteli vytváří, obhajuje a uskutečňuje minimální preventivní program – včetně jeho akreditace a grantového řízení

      • minimální preventivní program obsahuje zejména postupy při výskytu záškoláctví, odmítání školy, závislosti, syndromu CAN, poruchy příjmu potravy, práci s menšinami a šikanou

    • pomáhá třídním učitelům při vyhledávání a sledování žáků s projevy sociálně-patologických jevů

    • pomáhá učitelům při shromažďování podkladů pro psychologická a speciální pedagogická vyšetření

    • ve spolupráci s pracovníky ŠPP a vedení školy podává návrhy na vyšetření ve vhodném typu poradny a podává návrhy na využití služeb orgánů státní správy (s orgány péče o dítě, sociálním kurátorem, sociálně právní komisí na ochranu dítěte, s Policií ČR, krizovým centrem)

    • projednává s rodiči vhodnost vyšetření v navrženém typu poradny

    • ve spolupráci s výchovným poradcem se podílí na zpracování a schválení individuálního vzdělávacího programu a další dokumentace pro žáky s různými specifickými problémy

    • organizuje skupinové i individuální krátkodobé intervenční a preventivní programy

    • ve spolupráci s třídními učiteli monitoruje klima školy, navrhuje a uskutečňuje kroky k jeho zlepšení


  • Další specifické oblasti

    • ve spolupráci s třídními učiteli sleduje a pomáhá žákům z odlišného kulturního prostředí, pomáhá se zaváděním multikulturní výchovy do výuky

    • pomáhá při řešení konfliktů (rodiče x učitel, učitel x žák, žák x žák, atp.)

    • spolupracuje s výchovným poradcem

    • zná a vytváří metodické postupy pro prevenci sociálně-patologických jevů a krátkodobou intervenci v případě jejich výskytu


Kariérový poradce


  • kariérový poradce je odpovědný zástupci ředitele školy

  • Metodická a informační činnost

    • usměrňuje diagnostickou činnost učitelů předmětů volba povolání, občanská a pracovní výchova a poskytuje jim metodickou pomoc v oblastech souvisejících s kariérovým poradenstvím

    • uskutečňuje vlastní diagnostickou činnost u vycházejících žáků a zájemců z řad žáků nižších ročníků

    • vede databázi dostupných poradenských zařízení a dalších zdrojů umožňujících uvědomělou volbu dalšího vzdělávání, která obsahuje stručný popis a kontakt na dané poradenské zařízení a zdroje

    • informuje rodiče a učitele o činnosti školského poradenského pracoviště, o poradenských zařízeních, o možnostech využití jejich odborných služeb

    • pomáhá zprostředkovat služby poradenských zařízení

    • sleduje změny v právních předpisech týkajících se problematiky poradenství ve škole a v případě nutnosti s nimi seznamuje ostatní pedagogické pracovníky

    • vzdělává se v trendech v kariérovém poradenství a v zaměstnanostní struktuře, informuje o nich v rámci přednášek pro veřejnost

    • spolupracuje s rodiči a žáky při řešení problémů s volbou povolání žáků školy


  • Volba povolání

    • poskytuje poradenskou činnost pro rodiče, žáky a učitele při důležitých kariérových rozhodnutích

    • zjišťuje zájem žáků o studium na středních školách, středních odborných učilištích, gymnáziích, víceletých gymnáziích, spolupracuje s třídními učiteli a vyučujícími volby povolání, občanské a pracovní výchovy

    • shromažďuje nabídky studia na SŠ, G, SOU a další informace studiu na různých typech škol, zajišťuje styk se zástupci SŠ, spolupracuje s Úřadem práce, a s dalšími poradenskými pracovišti (zejména s PPP)

    • zodpovídá za správné vyplnění a včasné odeslání přihlášek a výstupního hodnocení žáků k dalšímu studiu

    • zpracovává přehled o úspěšnosti žáků v přijímacím řízení v 1. a 2. kole přijímacího řízení

    • poskytuje rodičům a žákům informace při odvolacím řízení

    • organizace informačních aktivit pro žáky a rodiče - přednášky a besedy, exkurze, náborové akce zástupců škol, burzy studijních a učebních oborů


Koordinátor inkluze


  • Koordinace PO

  • koordinace a pomoc se sestavením IVP pro děti s potřebou PO, pomoc a koordinace poskytování PO dětem a žákům

  • Administrace inkluze

  • administrace veškeré dokumentaci k inkluzivnímu vzdělávání, vedení agendy dětí a žáků se SVP,

  • Podpora dětí a žáků

  • sestavení týmu podpory (školní asistent, učitel, spolužáci, specialisté), spolupráce s rodiči, učiteli, spolužáky, specialisty s ohledem na podporu dítěte s potřebou PO, práce s dětmi a žáky, práce s kolektivem třídy, pomoc se sociálním začleňováním a vytvářením příznivého klimatu ve třídě

  • Metodická podpora

  • podpora pedagogů a ostatních pracovníků ve vzdělávání s ohledem na inkluzivní vzdělávání, konzultace pro pedagogy a další pracovníky, poskytování metodické podpory, sběr materiálů a témat pro ostatní pedagogy, informování o možnostech inkluzivního vzdělávání, přenos informací z vnějších kruhů směrem k ostatním pedagogům

  • Rozvoj inkluzivního prostředí

  • vyhledávání finančních zdrojů pro inkluzivní vzdělávání, dohled na přístupnost školy, zajištění otevřenosti a přístupnosti školy směrem k rodičům, dětem a žákům, přenos osvědčených postupů do prostředí školy, aplikace nových metod podporujících inkluzivní vzdělávání do prostředí školy

  • Studium

  • monitoring legislativy týkající se inkluzivního vzdělávání, studium legislativy k inkluzivnímu vzdělávání, studium podkladů k projektu, studium inkluzivních opatření, studium možností inkluzivního vzdělávání a jejich aplikace do prostředí školy, účastna na vzdělávacích aktivitách týkajících se inkluzivního vzdělávání

  • Řízení inkluze

  • porady školního poradenského pracoviště, spolupráce s pedagogy, školním psychologem, metodikem prevence kriminality a výchovným poradce, spolupráce se školními asistenty, vedení asistentů

Školní speciální pedagog

  • Depistážní činnosti

    • Vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich zařazení do speciálně pedagogické péče.  

  • Diagnostické a intervenční činnosti

    • Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka (shromažďování údajů o žákovi, včetně anamnézy osobní a rodinné), analýza získaných údajů a jejich vyhodnocení.

    • Vytyčení hlavních problémů žáka, stanovení individuálního plánu podpory v rámci školy a mimo ni (druh, rozsah, frekvence, trvání intervenčních činností).

Realizace intervenčních činností, tj.:

  • Provádění, event. zajištění krátkodobé i dlouhodobé individuální práce se žákem (speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, činnosti reedukační, kompenzační, stimulační).

  • Provádění, event. zajištění speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, činností reedukačních, kompenzačních, stimulačních se skupinou žáků.

  • Participace na vytvoření individuálního vzdělávacího plánu (v kooperaci s třídním učitelem, koordinátorem inkluze, s vedením školy, se zákonnými zástupci žáka, se žákem a s ostatními členy ŠPP).

  • Průběžné vyhodnocování účinnosti navržených opatření, dle potřeby navržení a realizace úprav.

  • Speciálně pedagogické poradenské intervence a služby pro žáky, zákonné zástupce a pedagogy školy.

  • Konzultace s pracovníky specializovaných poradenských a dalších pracovišť.

  • Metodické a koordinační činnosti

    • Příprava a průběžná úprava podmínek pro integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole

    • Spolupráce s ostatními členy v rámci ŠPP ve prospěch žáka se speciálními vzdělávacími potřebami.

    • Participace na vytváření vzdělávacích plánů a programů školy s cílem rozšíření služeb a zkvalitnění péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.

    • Metodické činnosti pro pedagogy školy – specifika výuky a možnosti žáků dle druhu a stupně zdravotního postižení, návrhy metod a forem práce se žáky – jejich zavádění do výuky, instruktáže využívání speciálních pomůcek a didaktických materiálů.

KARIÉROVÝ A VÝCHOVNÝ PORADCE

SPECIÁLNÍ PEDAGOG

žádné novinky

METODIK PREVENCE

žádné novinky

Škola má velmi dobrou pověst u veřejnosti jako škola s individuálním přístupem k žákům
i rodičům, jako škola, která velmi dbá o vzdělání svých žáků a zároveň poskytuje velké množství volnočasových aktivit. I přes nízký počet žáků
ve spádové oblasti se škola těší velkému zájmu rodičů z ostatních částí našeho města a přilehlých obcí.

INFORMACE

telefon: +420 412 51 65 47
mobil: +420 775 34 43 97
e-mail: info@zstyrs.cz

sídlo: 405 02 Děčín II, Vrchlického 630/5

IČO: 72 74 35 73